Praktijkcase: social media in de ouderenzorg

Viattence zet medewerkers in social media ambassadeur

vrouw-en-man-rolstoel-ipad-450x300Viattence, organisatie voor ouderenzorg wilde ervaring opdoen met stimuleren van goed gebruik van social media door medewerkers, met name zorgverleners. Samen met de marketing manager van Viattence heb ik een training- en coachingstraject ontwikkeld voor een groep van acht medewerkers. In een periode van vier maanden ontwikkelden deze medewerkers zich tot ware social media ambassadeurs, die opgemerkt werden in regionale en landelijke netwerken. Het versterken van communicatievaardigheden op social media van medewerkers is inmiddels  onderdeel van de communicatiestrategie van Viattence.

Viattence is de specialist op het gebied van ouderenzorg op de Veluwe tussen Zwolle en Apeldoorn.

Opdrachtgever: Directie Viattence

Vraag en opdracht
Hoe kunnen we medewerkers inzetten bij de communicatie-activiteiten van Viattence op social media?
De verwachting was dat medewerkers als geen ander in staat zouden moeten zijn om professioneel en persoonlijk informatie te delen over hun werk, en contact te leggen in online netwerken. De vraag van Viattence was: hoe pakken we het aan en vooral: hoe krijgen we een groep van medewerkers in beweging op social media?
Samen met de medewerker Marketing & Communicatie heb ik een plan van aanpak gemaakt.

Aanpak
De aanpak bestond uit de volgende onderdelen:

  • Werving social media ambassadeurs
  • Startbijeenkomst
  • Workshops met daarin de volgende thema’s
    • gebruik van twitter
    • webmonitoring
    • persoonlijke versus zakelijke inzet van social media
    • online netwerken
    • goede berichten maken
    • voorbereiding en evaluatie van de social media proeftuinen
  • Twee proeftuinen gericht op doelgerichte inzet van social media
  • Online individuele coaching van de ambassadeurs

Resultaten
In een periode van ruim drie maanden leerde het social media ambassadeursteam de ‘ins en outs’ van social media, met name Twitter en Facebook kennen. Er werden zichtbare, vaak verrassende resultaten geboekt die van waarde zijn voor de organisatie. Met het project is er een stevige basis gelegd voor de inzet van medewerkers als social media ambassadeur. De coaching van het social ambassadeursteam is overgedragen aan de medewerkers van Marketing & Communicatie die dit met verve hebben voortgezet.

Enkele voorbeelden van berichten op twitter van social media ambassadeurs Viattence:


Meer informatie

Informatie over Viattence
Viattence op Twitter
Viattence op Facebook

Blog: Hoe zet je medewerkers in als social media ambassadeur? 

Wil je meer weten over goede inzet van social media of medewerkers als social media ambassadeur?
Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

Top